Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Læsning 0. klasse

Barnet får læseundervisning i skolen, men som forælder er du med til at vise vejen, når dit barn lærer at læse.

Gensidige forventninger

Børn begynder i skolen med store forventninger om at lære at læse. Barnet får lyst til at lære, når det fornemmer, at du viser interesse for dets skolegang.

Ligesom du har forventninger til skolen, har skolen forventninger til dig. Skolen forventer, at du viser den interesse, der skal til for at dit barn bliver en god læser. Så giver du nemlig dit bar de bedste forudsætninger for at lære at læse. Du skal vise interesse både før, men læsningen finder sted samt efter.  

Børn, som kender sproget lyde, er godt rustede til at lære at læse.

Derfor er det vigtigt, at vi arbejder med sprogets lyde. Det kan være gennem sproglege, rim og remser. Det kunne for eksempel:

  • Skibet er ladet med
  • Find på ord, der begynder med samme lyd
  • Læse rim og remse-bøger (se forslag nedenfor)
  • Finde ord, der slutter med samme lyd 

Børn, som har sproglig bevidsthed, er godt rustede til at lære at læse.

Derfor skal I lege med sproget. Smag på lyde. snakke bagvendt, pjatte og gøre det sjovt.

Børn, som får lov at læse og skrive får lettere ved at lære at læse.

Derfor skal du lade dit barn "legeskrive og - læse". Det gør ikke noget, at du ikke kan læse, hvad barnet skriver, det kan han/hun (måske) selv! Ret ikke i det barnet skriver, men svar på de spørgsmål, der stilles i forbindelse med læsning og skrivning.

Børn, som kommer fra hjem, hvor læsning er en naturlig del af hverdagen, har de bedste forudsætninger for at blive gode læsere.

Derfor er det vigtigt,  at du viser:

  • At det er vigtigt at kunne læse
  • At læsning betyder noget for dig 

Læs opskrifter højt, når I bager, læs regler højt, når I skal lære et nyt spil, skriv g læs huske- og ønskelister i forbindelse med indkøb, fødselsdag og jul.

Børn, som får læst højt hver dag, bliver ofte gode læsere.

Derfor er det vigtigt, at du læser højt for dir barn hver dag. Når du læser, er det godt at lade fingeren følge teksten, så barnet - uden at vide det - bliver bekendt med læseretningen.

Gode råd til oplæsning

Før du læser:

  • Vælg forskellige typer bøger og lad barnet være med til at vælge
  • Kig evt. bogen igennem sammen med barnet, før du læser den op. Snak om, hvad den mon handler om. 

Mens du læser:

  • Hold bogen, så barnet kan se billederne
  • Peg på ordene, mens du læser
  • Læs tydeligt og evt. forklar/snak om svære ord undervejs
  • Snak om handlingen undervejs, f.eks. når du har læst en side. "Hvad mon der sker nu?"

Når du har læst, så snak om:

  • Hvilket sted i bogen kunne du bedst lide?
  • Hvilket sted i bogen kunne du mindst lide?
  • Var der noget, som var svært at forstå?
  • Var der noget, der undrede dig?
  • Fik bogen dig til at tænke på noget bestemt?

Vis interesse for bøger:

  • Tag barnet med på biblioteket
  • Læs selv
  • Snak om bøger og blade
  • Kig på skilte, plakater og lignende
  • Læs på nettet sammen med barnet

Sprogvurdering

I begyndelsen af 0. klasse foretages en sproglig vurdering af børnene. således at undervisningen fra begyndelsen kan tage udgangspunkt i det enkelte barns forudsætninger. 

Resultatet af sprogvurderingen indgår i elevplanen for 0. klasse. Sprogvurderingen tester elevens:

  • Lytteforståelse
  • Ordkendskab
  • Bogstavkendskab
  • Opmærksomhed på bogstaver og ords lyde 

Læs evt. mere om sprogvurdering på Inspiration til obligatorisk sprogvurdering i børnehaveklassen | Børne– og Undervisningsministeriet

 

Du kan hjælpe barnet på vej ved at:

Skrive og læse

  • Huskesedler
  • Ønskesedler
  • Invitationer
  • Postkort og mails
  • Madopskrifter
  • Undertekster i tv
  • Skilte og reklamer
  • Feriedagbog
  • Bøger - gerne de samme igen og igen
  • etc.

Lege og spille

  • Krydsord
  • Computer
  • Billedlotteri
  • Rim og remser
  • Vrøvlerim
  • etc. 

Rose og opmuntr, når barnet "læser" og "skriver".

Rim- og remsebøger

  • Hartmann: Bim Bum, verdensrum alle børns citroner
  • Hertz: Dig og mig og vi to
  • Mouritzen: Nej sagde Kaj
  • Halfdan Rasmussen: ABC, Onkel Karfunkel
  • Spang Olsen: Gamle fra Glad og hendes hund
  • Strid: Mustafas kiosk
  • Ungermann: Det tossede land

I 0. klasse lærer barnet typisk:

  • At der er sammenhæng mellem skrevne bogstaver og talte lyde
  • Bogstavernes navne lyde og udseende
  • Bogstavernes skriveretning
  • Den rigtige læseretning
  • At bruge bogtavernes lyde, ofte det første bogstavs lyd for at afkode ukendte ord
  • Danne nye ord vha. i forvejen kendte ord
  • At læse og skrive sit eget navn
  • At "legeskrive og læse" 

Test og evaluering i dansk i 0. klasse

  • Sprogvurdering
  • KTI (kontrolleret tegniagttagelse)
  • Bogstavprøve 1

Udarbejdet af læsevejleder Pia Schmidt Thomsen Nørre Aaby Skole