Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Nørre Aaby Skoles værdier og vision

ORDENTLIGHED, ARBEJDSGLÆDE, FÆLLESKAB OG UDVIKLING 

- er kerneværdier på Nørre Aaby Skole.

ARBEJDSGLÆDE

Arbejdsglæde på Nørre Aaby Skole er at lykkes i et engageret, trygt og anerkendende miljø.
For børn, forældre og personale betyder det, at vi alle gør en indsats for at skabe et miljø, der er præget af engagement, tryghed, gensidig respekt og anerkendelse, således at:

o    Vi møder hinanden med positiv energi, begejstring og humor
o    Vi er positive og tydelige i vores kommunikation
o    Vi fortæller de gode historier
o    Vi forsøger at skabe tid til fordybelse og udførelse
o    Vi giver mulighed for sparring og udfordringer
o    Vi er rummelige og tolerante over for forskellighed

I dagligdagens ses det ved at:
o    Skolens dagligdag er præget af genkendelighed og forudsigelighed
o    Skolens værdier og rutiner er tydelige for alle
o    Skolen er tydelig i sine krav, forventninger og mål
o    Skolen holder børn, forældre og personale godt orienteret
o    Skolen til tider bryder ud af de vante rammer og tænkning
o    Skolens personale og brugere har smil på læben

ORDENTLIGHED

Ordentlighed på Nørre Aaby Skole er, at alle kan se sig selv og hinanden i øjnene, udviser gensidig respekt og bruger vores sunde fornuft.

For børn, forældre og personale betyder det, at vi alle må gøre os umage og hele tiden vurdere om vi løser vores opgaver tilfredsstillende og møder hinanden på en ordentlig måde, således at:

o    Vi respekterer hinanden
o    Vi kommunikerer på en pæn og tydelig måde
o    Vi er omsorgsfulde og interesserede i menneskerne omkring os.
o    Vi behandler tingene med omtanke.
o    Vi voksne er rollemodeller både i tale og handling

I dagligdagens ses det ved at:
o    Børn, forældre og personale handler med fornuft og omtanke
o    Børn, forældre og personale følger skolens regler, overholde aftaler samt handler i overensstemmelse med skolens værdier
o    Forældre og personalet ser hvert barn som unikt og er opmærksomme på de individuelle behov
o    Børn, forældre og personalet sparrer med hinanden
o    Skolen arbejder med Anti mobbe strategi samt ”Den gode tone”
o    Skolen laver trivselsmålinger
 

FÆLLESSKAB

Fællesskab på Nørre Aaby Skole er, at vi ser forskellighed, som en styrke og gør brug af hinandens kompetencer. I vores fællesskab er alle betydningsfulde og værdifulde. Vi er lydhøre, nysgerrige, forpligtede til at bidrage og drage omsorg for hinanden.

For børn, forældre og personale betyder det, at vi alle er ansvarlige for fællesskabet. Gennem vores ord og handlinger støtter vi fællesskabet både mellem børn, forældre og personale.

I dagligdagen ses det ved at:

o    Børnene udvikler hele tiden en større forståelse af fælleskabets betydning og de forpligtelser det medfører.
o    Børnene lærer at drage omsorg for andre og udvise empati
o    Børnenes kendskab til hinanden udvides gennem fælles oplevelser på tværs af årgange
o    Personalet udviser interesse og drager omsorg for både børn, forældre og for hinanden
o    Personalet har særlig fokus på børnefællesskaberne og arbejder målrettet for at sikre et godt børnemiljø
o    Personalet samarbejder på tværs af fag og årgange og involverer sig både fagligt og socialt med hele skolens personale
o    Forældre bakker op og deltager i skolens arrangementer
o    Forældre planlægger klassearrangementer, skolefester, julemarked mm.
o    Forældre støtter børnefællesskaberne
o    Forældre omtaler skolen med en positiv tilgang og bakker op i ord og handling
o    Børn, forældre og personalet der tager del i skolefællesskabet møder hinanden med åben og tillidsfuld kommunikation.

UDVIKLING

Udvikling på Nørre Aaby Skole er, at vi via en medskabende tilgang bliver klogere. Vi tør udfordre eksisterende viden og vaner i et flow mellem tradition og nytænkning.

For børn, forældre og personale betyder det, at vi alle er medansvarlige for, at der finder faglig, social såvel som personlig udvikling sted. Gennem ord og handlinger skabes der rammer for, at der vil ske en udvikling for både børn og personale.

o    Forældre bakker op om undervisernes undervisning.
o    Forældre omtaler skolen med en positiv tilgang og bakker op i ord og handling
o    Børnene lærer at tage medansvar og tage initiativ i dagligdagen.
o    Børnene skal i hele deres skolegang udvikle selvstændighed og ansvarlighed.
o    Børnene skal tilegne sig evnen respekt og samarbejdsevne.
o    Personalet nytænker traditioner og netop nytænkningen kan blive til nye traditioner.
o    Personalet indtænker åben skole.
o    Personalet samarbejder på tværs af fag og årgange, og de involverer sig i både faglige og sociale fora.

I dagligdagen ses det ved at:
o    Forældrene sørger for deres børn møder velforberedt og til tiden i skole
o    Forældre hjælper deres børn med at lave evt. hjemmeopgaver (læsning).
o    Forældre sikrer at eventuelle kritiske spørgsmål stilles til rette vedkommende
o    Børnene er mødestabile.
o    Børnene har respekt for andre og er motiveret for uddannelse og lyst til læring.
o    Børnene lærer at begå sig i verden udenfor Nørre Aaby Skole..
o    Børnene bliver så dygtige, som de kan.
o    Personalet sørger for at skabe rammer og muligheder for udvikling.
o    Personalet inddrager de nyeste undervisningsmetoder og materialer.
o    Personalet skaber rammer, som giver mulighed for at være medskabende og turde miste fodfæste.
o    Personalet videndeler og samarbejder med hinanden.

 

Nørre Aaby Skole arbejder parallelt med værdierne ud fra Middelfart kommunes samlede dannelsesstrategi og vision Fra Middelfartbarn til Verdensborger. Nærmere beskrivelse findes på Middelfart kommunes hjemmeside..