Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skoleudviklingssamtaler 2024

Udviklingspunkter for Nørre Aaby Skole 2024-2025

Skoleudviklingssamtale 2024

Udviklingspunkter for Nørre Aaby Skole 2024-2025

Fundamentet på Nørre Aaby Skole

På Nørre Aaby Skole arbejder vi ud fra værdierne ordentlighed, arbejdsglæde, fællesskab og udvikling. Værdierne er skolens grundlag for samarbejde og involvering. Vi tror på, at det kan give skolens elever en oplevelse af chancelighed og motivation for læring og trivsel. 

Nørre Aaby Skole prioriterer den enkelte elevs personlige, sociale og faglige udvikling. Det sker gennem arbejdet med gode børnefællesskaber, et fælles børnesyn, arbejdet med data i skolens professionelle læringscenter (PLC) og det gode skole- og hjemsamarbejde. 

Nørre Aaby Skole er under udvikling og målet med udviklingen er følgende:

  • Alle elever har et samlet fravær på max 7 %.

  • Eleverne oplever mere støtte og inspiration i undervisningen. Vi ønsker, at målinger viser, at 75% af eleverne ligger i helt enig og enig.

  • Elevernes karakterer i de bundne prøver i FP9 ligger på niveau eller over den socioøkonomisk reference.

Profilen på Nørre Aaby Skole er attraktiv skole og internationalisering. 

Vi tror på, at elever lærer på forskellige måder og arbejder med forskellige læringsformer/miljøer. Den legende tilgang til læring (Playfull Learning) er en toårige indsats på skolen, som skal skabe en mere attraktiv skole. 

Vi vil arbejde med internationalisering og eTwinning for alle elever på skolen. 

Udviklingspunkter på Nørre Aaby Skole skoleåret 2024-2025

Indsats nr. 1 Elevernes faglige progression er ikke god nok 

 

Relevans

Handlinger

Forandring

Vi vil gerne blive bedre til at sikre en rød tråd i undervisningen, der sikrer faglig progression ud fra Fælles Mål. 

 

  • Implementering af nye bogsystemer i dansk og matematik i skoleåret 2024-2025.

  • Inddragelse af prøveforberedende forløb i undervisningen og udvikling af fælles kultur ift. prøver/test

 

 

  • Elevernes karakterer i de bundne prøver i FP9 ligger på niveau eller over socioøkonomisk reference. 

  • Skolen har løftet elevernes resultater af de 4 bundne prøvefag i FP9 til at ligge over bund 10 % og fastholder den positive udvikling.

  • At andelen af elever, der får 0,2 i dansk og matematik, er lig med 0%

  • At andelen af mangelfuld og ikke tilstrækkelige læsere bliver mindre.

 

 

Indsats nr. 2. Elevernes sproglige udvikling skal styrkes

 

Relevans

Handlinger

Forandring

Vi ønsker at styrke alle elevers ordforråd i alle fag. Vi ønsker at kapacitetsopbygge med afsæt i sproglig opmærksom.

 

  • Dagsorden på fagudvalg.

  • Dagsorden på PLC.

  • Co-teaching i fagene dansk og matematik.

  • Der arbejdes systematisk med sproglig udvikling for alle elever i alle fag.

  • At lærerne tager højde for den sproglige udvikling i deres planlægning, gennemførelse og evaluering. 

  • At elevernes evaluering vise, at de har lært nye ord/begreber.

 

 

Indsats nr. 3. Elever skal møde voksne ud fra skolens børnesyn

Relevans

Handlinger

Forandring

Vi ønsker at arbejde med skolens børnesyn, som skal understøtte mødet med alle eleverne fagligt som socialt. 

  • Afvikling af to temadage i efteråret 2024. 

  • På alle klassekonferencer bliver arbejdet med skolens børnesyn et punkt på dagsordenen.

  • Skolens børnesyn bliver et punkt på MUS.

 

  • Eleverne oplever mere støtte og inspiration i undervisningen

  • Alle elever har et samlet fravær på max 7 %.

  • Elevernes karakterer i de bundne prøver i FP9 ligger på niveau eller over socioøkonomisk reference.

 

 

Indsats nr. 4. Fra skolefravær til skoletilhør

Relevans

Handlinger

Forandring

Vi vil mindske elevernes fravær, så vi ligger på niveau med landsgennemsnittet.

 

Vi tror på, at elever lærer i skolen ved deres fremmøde både fagligt og socialt. 

  • Bidrager til justering af fælleskommunal fraværsprocedure.

  • Udarbejder lokal retningslinje for implementering af den fælleskommunale fraværsprocedure.

  • Indkalder AKT-koordinator til 14-dagsmøder om elevfravær.

  • Sætter elevfravær på dagsorden til årlig klassekonference.

 

  • Alle elever har et samlet fravær på max 7 %.

  • Elevernes karakterer i de bundne prøver i FP9 ligger på niveau eller over socioøkonomisk reference.

  • En trivselsmåling, der er stigende.

 

 

 

Indsats nr. 5. Et styrket PLC – fælles om skoleudvikling

Relevans

Handlinger

Forandring

Vi vil opbygge et professionelt pædagogisk læringscenter (PLC), som skal underbygge skolens udvikling, elevernes læring og understøtte indsatser nr. 1-4. Herunder en kompetenceopbygning af skolens medarbejdere. 

  • PLC er katalysator for skoleudvikling.

  • PLC har et forpligtende ansvar for i samarbejde med skolens ledelse dels at opbygge den lokale kapacitet (organisering og kompetencer) til at understøtte et ressourceorienteret børnesyn og alle elevers deltagelsesmuligheder i skolens læringsfællesskaber, dels at diskutere og implementere kommunale og lokale strategier og indsatser, herunder prioritere skolens retning og indsatser for kommende skoleår.

  • PLC understøtter på baggrund af Fælles Mål det pædagogiske personales tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af deres didaktiske og pædagogiske praksis i alle fagblokke, med afsæt i en varieret vejledningstilgang og med blik for både digitale og analoge undervisningsmidler.

  • PLC undersøger og analyserer relevante data og bidrager til en systematisk, datainformeret og undersøgende skolekultur.

  • PLC opsøger og inddrager aktuelt bedste viden i deres samarbejde med hinanden, kollegaer og ledelsen.

  • PLC dagsordenssætter og diskuterer retninger og indsatser med kollegaer i relevante mødefora.

  • Skolens vejledere/ressourcepersoner (PLC) og ledelse har styrket skolens kapacitet gennem et systematisk og formaliseret samarbejde.

  • Alle elever har et samlet fravær på max 7 %.

  • Eleverne oplever mere støtte og inspiration i undervisningen. Vi ønsker, at målinger viser, at 75% eleverne ligger i helt enig og enig.

  • Elevernes karakterer i de bundne prøver i FP9 ligger på niveau eller over socioøkonomisk reference.

 

 

 

 

 

Hvordan evaluerer vi?

På Nørre Aaby Skole er evaluering en vigtig indsats for at udvikle skolen. Derfor evaluerer vi elevernes læring og trivsel i følgende fora:

 

  • Ledelsesmøder

  • Pædagogisk læringscenter ud fra et årshjul (PLC)

  • Fagudvalg

  • Klassekonferencer

  • Klasse- og årgangsteam