Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Læsning 1. og 2. klasse

En bogsluger elsker at læse så stærkt

som vinden kan blæse

og sluger bog efter bog

og bliver forfærdeligt klog.

 

Læser om spændende lande og dyr

er med i de dejligste eventyr

bøgerne sluges i skolen

og hjemme i lænestolen.

 

Det er i skolen, at din barn skal have din læseundervisning, men som forælder er du en vigtig medspiller til at vise vejen, når dit barn lærer at læse.

Målet i indskolingen er:

  • at eleverne bliver sikre læsere med en passende  læsehastighed

  • at eleverne skal erfare, at læsning kan give både oplevelser og viden

For at dette skal lykkes, er det vigtigt at både skolen og hjemmet støtter barnet i dets læseindlæring.

 

Gensidige forventninger

Børn begynder i skolen med store forventninger om at lære at læse. For at indfri disse forventninger er det vigtigt, at skolen og hjemmet i fælleskab hjælper barnet på vej.

Du behøver ikke lære dit barn at læse. Det er lærerens opgave, men du kan give dit barn de bedste forudsætninger for at lære det.

Du gør det bedst ved at vise interesse for læsning, være lydhør, inspirerende og hjælpe til med at dit barn bevarer interessen for sprog, bogstaver og ord.

Børn, som læser både i skolen og i fritiden, bliver ofte gode læsere. Børn, som får læst højt hver dag, bliver ofte gode læsere.

I løbet af 2. klasse skal dit barn gerne opnå en sådan grad af læsefærdighed, at læsningen kan bruges - også som redskab i andre fag. Læsning skal mestres i alle fag.

 

Vise interesse for bøger

  • Vis, at du selv er optaget af at læse
  • Gå på biblioteket
  • Spørg indtil de bøger, de barn får lånt
  • Snak om bøger og blade
  • Læs sammen

Lad evt. dit barn få skrive- læsehjælp på computeren. Alle elever i Middelfart kommune har ret til at installere app-writer

 

Test og evaluering i dansk i 1. klasse

  • Ordlæseprøve 1
  • Sætningslæseprøve 1

Test og evaluering i dansk i 2. klasse

  • Ordlæseprøve 2
  • Sætningslæseprøve 2

 

DISSE FIF HJÆLPER DIT BARN PÅ VEJ

Husk 15 minutters daglig læsetræning

Skriv og læs

  • Ønskesedler og huskesedler
  • Invitationer, postkort, mails og breve
  • Madsopskrifter
  • Skilte og reklamer
  • Feriedagbog

Leg og spil

  • Lotto/bingo, krydsord, billedlotteri
  • Computer/iPad
  • Spil med ord, f.eks. Alias Junior
  • Rim og remser og vrøvlerim
  • Smag på lyde (mmmmmmor) eller (fffffar)

Lyt/læs

  • Reklamer, blade, hjemmesider, skilte
  • De samme bøger igen og igen
  • Lyt og læs bøger
  • Undertekster
  • SMS

God råd, når dit barn læser for dig

  • Tal om eller gær på, hvad teksten handler om, før den læses - se på billederne
  • Læs evt. siden højt før dit barn forsøger
  • Afbryd ikke, hvis dit barn læser fejl. Kun hvis det ødelægger forståelsen. Snak hellere om de svære ord bagefter.
  • Hvis dit barn synes, at bogen er for svær, så find en anden.
  • Husk altid at rose og opmuntre
  • Når dit barn kommer til et ord, som det ikke selv kan læse: Vent lidt, lad barnet prøve selv. Forslå, at dit barn siger lyden. Foreslå, at dit barn ser på billedet. Lad dit barn gætte.   

Opdagende skrivning

Lad dit barn skrive løs. Der findes ingen stavefejl Børnene skriver de lyde, de kan høre i ordet - pyt med at flere lyde eller bogstaver ikke er repræsenteret. Fokus skal være på indholdet - historier, som de gerne vil fortælle. Oftes vil fortællingerne være jeg-forankret.

Efter 1. klasse kan dit barn typisk:

  • Læse tekster med få ord på hver side, oftest med hjælp fra billeder
  • Bruge bogstavlyden for at afkode nye ord
  • Læse kendte ord ved hjælp af ordbilleder
  • Rette sin egen fejllæsning

Efter 2. klasse kan dit barn typisk:

  • Anvende forskellige strategier, når det læser enkelte tekster
  • Læse flydende til en vis grad, men vil ofte gå i står ved afkodning af ukendte ord
  • Selvstændigt læse en ukendt tekst af et vist omfang inden for egen erfaringsverden

Dansk-faglige udtryk:

Let-tal: 

Læseegnethedstal, som bruges til de letteste bøger. Begynder med 4 og når op til 21.

Lix-tal:

Læsebarhedsindex, som bruges til de bøger, hvor barnet kan læse mere selvstændigt. Begynder ved 3 og går op til 31.

LUS:

Fortæller noget om de enkelte stadier dit barn går igennem i forhold til læseudviklingen.

Skrive- og staveudvikling

Består af flere forskellige faser. Vi øver os på at:

  • Omsætte lyde til bogstaver
  • Gengive det rigtige antal lyde
  • Danne sammensatte ord
  • Skelne mellem lydrette konsonanter i forlyd
  • Gengive relevante vokaler.

 

Udarbejdet af læsevejleder Pia Schmidt Thomsen Nørre Aaby Skole.