Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Læsning - udskolingen

Velkommen til udskolingen.

Dit barn er nu så langt i skoleforløbet, at læsning er en vigtig forudsætning for at få noget ud af alle skolens fag. Nu lægges grunden til, hvordan barnet vil klare sig i sit kommende studie- og arbejdsliv. Også her spiller læsningen en stor rolle.

Læsningen skal ikke kun vedligeholdes, men fortsat udvikles. Sammen med skolen har du som forælder ansvaret for, at dit barn bliver en god læser.

Vi håber, at nedenstående kan hjælpe på vej.

Kære forælder

I udskolingen stifter eleverne bekendtskab med flere udfordringer omkring læsningen. Eleverne vil fra 7. klasse få en række nye fag - fysik/kemi, geografi, biologi og samfundsfag. Alle de nye fag vil føre til flere lektier - også læselektier.

Børn og unge, som læser både i skolen og i fritiden, bliver ofte gode læsere. Undersøgelser har vist, at læsetræning hjemme styrker barnets evner i mange fag i skolen. Glæden ved læsning smitter af, og skaber større glæde ved alle skolefag. Til læsetræning hjemme findes ingen "forkerte tekster". Alt tæller med. Det kan f.eks. være gysere, tegneserier, hjemmesider, aviser, madopskrifter osv. Det er fortsat vigtigt at forbedre læsestandpunktet, og skolen anbefaler derfor, at eleven læser minimum 20 min. om dagen.

Mange unge kan godt lide at læse seriebøger. Det er lettere at gå i gang med en ny bog, når man kender personerne og miljøet på forhånd. Andre unge kan godt lige fagbøger, opslagsbøger og faglig læsning på nettet.

Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en god og hurtig læser.

Lektielæsning

Med alle de nye fag vil eleverne nu stifte bekendtskab med en del nye teksttyper. Det er nødvendigt for deres tilegnelse af ny viden i fagene, at de kende disse teksttyper, formår at skelne mellem dem og tage meningsfulde notater i fagene.

Eleverne vil bl.a. stifte bekendtskab med følgende teksttyper:

  • Berettende tekster (mest i historie og kristendomskundskab) vil typisk berette om begivenheder, som har fundet sted.
  • Beskrivende tekster (mest i geografi, biologi, fysik/kemi og matematik) vil typisk beskrive hvorledes noget er bygget op eller indrettet, og/eller vil være indirekte instruerende.
  • Forklarende tekster (mest i biologi, geografi og fysik/kemi) vil typisk forklare, hvordan en proces forløber.
  • Instruerende tekster (mest i fyisk/kemi, matematik og madkundskab) vil have læseren til at udføre noget.
  • Argumenterende og diskuterende tekster (mest i dansk, historie, kristendomskundskab og samfundsfag.

Fordi disse forskellige teksttyper alle vil læseren noget forskelligt, er de også opbygget på hver deres måde, og skal derfor læses med forskellige tilgange og formål.

Læseundervisning

Undervisning i læsning foregår i alle fag, og der arbejdes med:

  • Læseteknikker: Hvordan man læser en tekst afhængigt af, hvilken teksttype det er, og hvorfor at man læser den.
  • Læseforståelse: Hvad man kan gøre for lettere at forstå en tekst.
  • Læsehastighed.
  • Notattekniker.
  • Læselyst.

Man skal kunne læse:

  • På linjerne. Forstå det, der direkte står i teksten.
  • Mellem linjerne. Forstå det, forfatteren skriver uden direkte at skrive det.
  • Bag linjerne. Forstå den dybere mening med teksten og samtidigt forholde sig kritisk til den.

Forforståelse

Det er vigtigt, at der er et formål med læsningen. Hvis ikke formålet er givet, kan man selv opstille et. Man kan spørge sig selv: "Hvorfor læser jeg denne tekst?", "Hvad skal jeg bruge den til?". Det er meget lettere at læse og forstå teksten, hvis man ved noget om tekstens indhold på forhånd. Denne forhåndsviden er dels, at man har almen viden, dels at man sætter sig ind i, hvad teksten handler om, før man begynder at læse den.

Læsehastighed

I udskolingen har vi fortsat fokus på barnets læsehastighed. Eleven skal i gennemsnit kunne læse alderssvarende bøger med følgende hastighed:

  • 7. klasse 200-225 ord pr. minut
  • 8. klasse 225-250 ord pr. minut
  • 9. klasse mere end 250 ord pr. minut

Hjælp til læsningen

Lad evt. dit barn få læse- og skrivehjælp på computeren. 

Elever, der har svært ved at læse, skal også have glæden af skønlitterære oplevelser. Mange spændende bøger kan lånes som lydbøger - se mere på Middelfart biblioteks hjemmeside.

Læse - og stavetest i udskolingen

I udskolingen foretager vi læse- og stavetest i september/oktober i 7. 8. og 9. klasse. Der er obligatorisk national test i dansk læsning i foråret i 8. klasse. Vi anvender desuden de frivillige nationale test i fagene i 7., 8. og 9. klasse. Desuden evalueres eleverne i udskolingen løbende med diverse online webprøver.

Udarbejdet af læsevejleder Pia Schmidt Thomsen, Nørre Aaby Skole.