Generelt
Nørre Aaby skole er i lighed med kommuners øvrige skoler en lektieintegreret skole.
Det betyder, at lektielæsningen så vidt muligt foregår i timerne. Læsning og større skriftlige opgaver kan efter lærerens afgørelse være undtaget herfra.
Den lektieintegrerede undervisning bør sikre, at alle elever er forberedt til at arbejde med det faglige stof og dermed lettere inddrages i undervisningen.
Formål med lektier
Lektier er en del af elevens studiearbejde, og kan give eleven gode arbejdsvaner.Lektier kan styrke elevens kompetencer ved ekstra træning, reproduktion, øvelse og styrkelse af i forvejen indøvede områder (repetition).
For skolens ældste elever bruges lektier også til at forberede dem til kommende ungdomsuddannelse.
Omfang og kommunikation
Lektier kan gives på alle årgange og i passende mængde, så eleven som udgangspunkt kan nå at lave lektierne i timerne. Det tilstræbes, at lektier gives indenfor et område, hvor eleven er bekendt med arbejdsmåden og behandlingen af stoffet. Hvis lektierne gives indenfor nyt område, er det lærerens ansvar, at de har en sværhedsgrad, som eleven kan magte.
Lektier kan gives individuelt eller kollektivt. Lektier kan i enkelte tilfælde gives for over længere perioder. Det kan f.eks. være stile eller andre større skriftlige opgaver. Skolen anbefaler fortsat, at eleverne dagligt læser derhjemme.
Læreren skal tydeligt kommunikere til eleven, når der er lektier. Eleven er ansvarlig for at notere sig lektieområdet. Lektierne kan udføres i undervisningslektionerne, i SFO-en eller i enkelte tilfælde i hjemme. Lektier kommunikeres til elever og forældre via Aula.
Når lektier ikke udføres
Hvis eleven gentagne gange ikke får lavet sine lektier tager, læreren en snak med eleven. Forældrene informeres, når det findes nødvendigt.
Godkendt i skolebestyrelsen d, 27. februar 2025