Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for undervisningens organisering, timetal, skoledagens længde mm.

Formål

Undervisningens organisering skal skabe rammer, der sikrer hver enkelt elev bedst mulig læring, dannelse og trivsel.

Elevernes undervisningstimetal på hvert klassetrin

Skolen tilstræber, at undervisningstiden ikke væsentligt overskrider minimumstimetallet fastsat i folkeskoleloven.

Skoledagens længde

Skolen tilrettelægger så vidt muligt elevernes skoledage, så undervisningen i 
•    0.-3. klasse ligger i tidsrummet 8.00-14.00
•    4.-9. klasse i tidsrummet 8.00-15.00

Understøttende undervisning

Bestyrelsen tilstræber at få omlagt mest muligt af den understøttende undervisning til to-voksentimer efter mulighederne i folkeskoleloven og med godkendelse af byrådet.

Den understøttende undervisning tager i så høj grad som muligt udgangspunkt i elevens forudsætninger og behov og bidrager til et rigt læringsudbytte.

Skolen tilstræber, at eleverne gennem den understøttende undervisning kan afprøve, træne og repetere de færdigheder og kompetencer, eleverne tilegner sig i den fagopdelte undervisning.

Holddannelse

Skolen tilstræber at bruge holddannelse på tværs af klasser og klassetrin, når det kan fremme undervisningsdifferentiering, elevernes motivation og fællesskabet på skolen.

Skolen tilstræber at bruge holddannelse til særlige talentforløb og særlige faglige udviklingsforløb for alle elever.

Skolen tilstræber at evaluere holddannelsen løbende.

Samarbejde (partnerskaber)

Musikskolen
Det tilstræbes, at samarbejdet med musikskolen bidrager til at udvikle skolens musikundervisning samt inspirerer eleverne til at udfolde deres musikalske og kunstneriske evner og interesser evt. på eliteniveau.

Fagenes fordeling på klassetrin

Skolen følger den fordeling der er angivet i folkeskoleloven.

Det bemærkes, at svømning ikke er et selvstændigt fag, da svømning er en del af færdigheds- og vidensområdet “alsidig idrætsudøvelse” i Fælles Mål for idræt.

Udbud af valgfag

Valgfag på 7.-9. årgang rammesættes af de muligheder folkeskoleloven giver, rammerne af ressourcer og de lærerkompetencer der er.

Specialundervisning på skolen

Skolen tilstræber at samarbejde med forældrene og eleven om tilrettelæggelsen af den supplerende undervisning og specialundervisningen.

Skolen tilstræber, at den samlede undervisningstid for elever, der får supplerende undervisning eller specialundervisning, ikke overstiger det fastsatte loft for den højeste samlede undervisningstid.

Elevernes placering i klasser

Målet med klassedannelsen er, at de nye klasser ud fra en helhedsbetragtning bliver velfungerende såvel fagligt som socialt.

Klassedannelse 

  • Der tilstræbes følgende sidestillede kriterier for indplacering af eleverne:
  • Der lægges vægt på elevernes samarbejdsrelationer og på kammeratskaber
  • Ligelig fordeling af elever med forskellige kognitive kompetencer
  • Ligelig fordeling af elever med forskellige sociale kompetencer
  • Ligelig fordeling af elever med forskellige faglige kompetencer (undtagen i 0. klasse)

Forældre kan fremføre forhold, som kan medvirke til en god begyndelse for eleven.

Skolen tilstræber at indplacering af en ny elev følger ovenstående hensyn.

For at give eleverne nye relationer, dannes der nye klasser efter 5. klasse.

Når klassedannelsen er afsluttet, arbejdes der på at styrke fællesskabet i klasserne.

Vedtaget i skolebestyrelsen marts 2023